BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, July 8, 2009

Interaksi Minggu Ketiga

JADUAL SPESIFIKASI UJIAN ( JSU )
DEFINISI JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
1. Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) Merupakan Rancangan Persediaan Soalan Yang Dikenali Sebagai “ Test Blue Print”.
2. JSU juga merupakan matrik yang terdiri daripada 2 paksi iaitu paksi kandungan (menegak) dan paksi aras kemahiran ( melintang)
3. Terdiri daripada kandungan topik-topik pengajaran
4. Aras kemahiran adalah mengikut aras taksonomi pendidikan.
5. Pemberatan (%) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan tempoh masa mengajar dan kepentingan sesuatu pengajaran diajar
6. Bilangan item mengikut bentuk atau kandungan aras sesuatu kemahiran.
7. Bentuk-Bentuk Ujian dalam JSU iaitu :
• Objektif
• Esei
• Amali
• Kertas kursus, dll
8. Kepayahan atau kesukaran item dalam lingkungan 20% - 80 %

KEPENTINGAN JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
1. Mengelakkan sesuatu ujian dibina secara sembarangan.
2. Dapat menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.
3. Menimbulkan rasa kepentingan sesuatu topik
dan aras kemahiran.
4. Menentukan perseimbangan antara topik dan aras-aras kemahiran yang diuji.
5. Panduan bagi membentuk format ujian
6. Panduan membentuk soalan
7. Stabilkan aras kesukaran ujian setiap tahun
8. Mengambil kira bilangan masa yang diperuntukkan bagi sesuatu topik.
9. Dapat membuat perbandingan antara setiap ujian.
LANGKAH-LANGKAH MEMBINA JSU

Langkah 1
• Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuj
Langkah 2
• Tentukan soalan yang hendak dibina
o Soalan objektif
o 1 markah bagi setiap item
o Jumlah soalan setiap topik
Langkah 3
• Menentukan modal aras kesukaran item
• Menggunakan taksonomi pendidikan
• 3 domain iaitu kognitif, afektif dan psikomotor
Langkah 4
• Tentukan jenis ujian yang akan diuji sama ada ujian objektif, ujian struktur, ujian esei dan lain-lain.
Langkah 5
• Menentukan bilangan soalan setiap komponen
• Menentukan aras kesukaran soalan ( mudah – sukar )
• Menetapkan markah
Langkah 6
• Menyatakan mata pelajaran
• Tingkatan
• Susunan nombor soalan ikut tajuk

Sunday, July 5, 2009

Interaksi Minggu Kedua

Taksonomi Bloom & Domain Kratwohl

1. Taksonomi Bloom merujuk kepada taksonomi yang dibuat bagi menganalisa bidang-bidang pendidikan yang telah disusun oleh Benjamin S. Bloom ( 1956 ).
2. Terdapat tiga domain utama yang terdapat dalam taksonomi ini iaitu ;
a. Domain Kognitif
i. Melibatkan perilaku-perilaku yang menekankan aspek intelektual ( perkembangan pemikiran ) seperti, pengetahuan, pengertian dan keterampilan berfikir.
b. Domain afektif
i. Melibatkan perilaku yang menekankan aspek perasaan dan emosi seperti sikap, nilai, minat dan cara penyesuaian diri.
c. Domain psikomotor
i. Melibatkan perilaku yang menekankan aspek perkembangan kemahiran fizikal.

DOMAIN KOGNITIF

a. Bidang kognitif merupakan bidang berkaitan dengan pengetahuan yang mementingkan fakta, perangkaan, teori dan kefahaman.
b. Objektif bidang ini berubah-ubah daripada mengingat kembali dengan mudah bahan –bahan yang dipelajari sehinggalah menggabungkan serta mensentisiskan idea dan bahan baru dengan cara yang asli dan kreatif.

Taksonomi Bloom

1. Taksonomi Bloom merupakan bidang yang mementingkan kemahiran kognitif.
2. Bidang ini bercorak hierarki iaitu disusun daripada aras rendah kepada aras yang paling tinggi.
3. Membuat soalan pelbagai aras untuk menguji tahap berfikir pelajar.
Aras Taksonomi Bloom
a. Terdapat enam aras Taksonomi Bloom iaitu ;
i. Aras Pengetahuan
ii. Aras kefahaman
iii. Aras aplikasi
iv. Aras analisa
v. Aras sintesis
vi. Aras penilaian


i. Aras Pengetahuan

a. Tujuan
i. Mengingat semula perkara-perkara yang sudah dipelajari tanpa berlaku perubahan.

b. Objektif umum
i. Pada tahap ini mereka hanya diperlukan untuk mengetahui ( supaya pelajar tahu ).

c. Objektif khusus
i. Mampu melabelkan, menyenaraikan, dan menyatakan.

d. Soalan lazim
i. Apakah, Siapakah, mengapakah.

ii. Aras kefahaman

 Kebolehan memberi penjelasan sesuatu makna terhadap sesuatu perkara ( penjelasan secara terperinci )
 Aras ini tinggi sedikit daripada aras pengetahuan.
 Tiga perkara penting dalam aras kefahaman ini ialah ;
 Merupakan aras terjemahan iaitu isi kepada huraian
 Merupakan aras membuat tafsiran terhadap sesuatu maklumat
 Ekstrapolasi / tafsiran lanjut berdasarkan maklumat yang digambarkan.

a. Tujuan

i. Memahami sesuatu bahan, menjelaskan dan menjangkakan kemungkinan.

b. Objektif umum
i. Menjelaskan dan menelaah sesuatu maklumat

c. Objektif khusus
i. Membezakan, merumuskan, menghuraikan, membandingkan, menuliskan.

d. Soalan Lazim
i. Jelaskan, bandingkan, ringkaskan, nyatakan.

iii. Aras aplikasi
 Aras aplikasi juga menekankan penggunaan kaedah, prinsip dan teori.

a. Tujuan
i. Menggunakan perkataan mujarat ( abstrak ) untuk menyelesaikan situasi / masalah yang maujud ( konkrit ). Daripada yang tidak jelas kepada yang jelas.

b. Objektif umum
i. Menggunakan, menyelesaikan ( supaya masalah jelas ), dan menunjukkan.
c. Objektif khusus
i. Menggunakan, menyelesaikan cara, mengendalikan, menyelesaikan dan menggunakan.

d. Soalan lazim
i. Bagaimana, berikan, carikan, kirakan, selesaikan, gunakan.

iv. Aras analisa

 Kebolehan menceritakan dan menyusun perkara yang dipelajari kepada beberapa bahagian.

a. Tujuan
i. Menaakul / mencari sebab dan musabab ( akibat )
ii. Meleraikan satu kombinasi kepada beberapa bahagian.

b. Objektif umum
i. Menaakul, menjelaskan, menilai, mencerakinkan, menilai kerelevanan data.

c. Objektif khusus
i. Mencerakinkan, mengasingkan, membahagikan, menjelaskan struktur organisasi.

d. Soalan lazim
i. Yang manakah antara penyataan berikut yang tidak benar....

e. Kosa kata popular
i. Bezakan, bandingkan, asingkan, tafsirkan, klasifikasikan, bahagikan.
f. Menunjukkan sebab mengapa dan huraikan
g. Menaakul dan mencerakinkan.

v. Aras analisis

 Menguji kebolehan calon mencantumkan, menggabungkan dan mengintegrasikan fakta-fakta, idea-idea yang berkaitan.
 Contohnya dalam menulis karangan.

a. Tujuan
i. Membentuk soalan yang baru

b. Objektif umum
i. Menulis karangan, mencadangkan suatu pandangan, menghasilkan karya.

c. Objektif khusus
i. Menggabungkan, mengubah, mereka cipta, merancangkan dan menulis.

d. Kosa kata popular
i. Gabungkan, mereka bentuk, kumpulkan, susunkan, gubahkan, karangkan.

e. Contoh
i. ( Mencadangkan ) – senaraikan beberapa cara kamu boleh mengatasi masalah itu.
ii. ( Mencipta ) – huraikan satu perancangan yang boleh membuktikan...

vi. Aras penilaian

 Menguji kebolehan calon.
 Membuktikan, menilaikan, mengesahkan, mengkritikkan, memberi pendapat tentang sesuatu masalah, penyataan masalah.

a. Tujuan
i. Membuat penilaian dan pertimbangan berdasarkan kriteria-kriteria tertentu

b. Objektif umum
i. Menimbangkan nilai, ketekalan, dan kecukupan data.

c. Objektif khusus
i. Menilai, membuat pertimbangan.

d. soalan lazim
i. Sejauh manakah, nilaikan, apa pendapat kamu/ anda.

e. Kosa kata popular
i. Nilaikan, rumuskan, tafsirkan, kritikan, bandingkan, ulaskan, huraikan, buktikan.

f. Contoh soalan ;
i. Pada pendapat kamu, ujian yang manakah sesuai untuk penilaian pendidikan ujian lisan / bertulis?
ii. Berbagai faktor perlu dipertimbangkan dalam proses penilaian program. Bincangkan.


DOMAIN AFEKTIF KRATWOHL 1964 ( TAKSONOMI OBJEKTIF AFEKTIF )

a. Domain afektif ini disusun dalam lima peringkat :
i. Penerimaan
ii. Bertindak balas
iii. Menilai
iv. Organisasi
v. Perwatakan
b. Peringkat ini merangkumi bidang perasaan, emosi, sikap dan nilai.

i. Penerimaan ( pemerhatian )

a. Tujuan
i. Keinginan dan kesanggupan menerima
o Kesanggupan memberi perhatian, mendengarkan ucapan / pendapat orang, menghormati kebudayaan berlainan.
ii. Kesedaran
o Faktor estetik- reka bentuk, kecantikan sesuatu benda, pelbagai pendapat dalam sesuatu perkara.
iii. Pemerhatian kawalan
o Kebolehan memberi perhatian kepada sesuatu rangsangan, seperti mendeklamasikan sajak.

b. Objektif umum
i. Mendengar dengan berhati-hati
ii. Menunjukkan kesedaran dalam kepentingan pembelajaran
iii. Menunjukkan sensitiviti dalam masalah sosial
iv. Menerima perbezaan keturunan dan kebudayaan

c. Objektif khusus
i. Menyoal
ii. Memilih
iii. Menghuraikan
iv. Mengikut
v. Mengenalpasti
vi. Menamakan
vii. Menggunakan

ii. Bertindak balas

o Kesanggupan bertindak balas terhadap sesuatu perkara / rangsangan
o Mengambil bahagian secara aktif
o Pelajar mengambil perhatian dan memberi tindak balas.
o Tiga kategor dalam aras ini ialah ;
i. Persetujuan membalas.

Interaksi Minggu Pertama

Pengujian, Pentaksiran Dan Penilaian
1. Pengujian, pentaksiran dan penilaian mempunyai tafsiran yang berbeza berdasarkan pengertian, tujuan dan ciri-ciri dan berkait rapat dengan proses pelaksanaan serta saling membantu bagi mencapai matlamat dalam proses pendidikan.

I. Pengujian

a. Pengertian
i. Menurut R. M. Gagne dalam bukunya The Condition of Learning, memberi pengertian kepada pengujian sebagai satu cara sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku seseorang individu.
ii. Ia merupakan satu alat pengukuran bagi tujuan mendapatkan maklumat mengenai pencapaian setiap pelajar dalam bidang kognitif, psikomotor dan afektif.
iii. Pengujian memerlukan pelajar menunjukkan secara eksplisit, seperti menjawab secara lisan / bertulis atau mendemonstrasikan, perubahan tingkah laku yang berkaitan dengan perkara-perkara yang telah dipelajari.

b. Tujuan
i. Menentuka perubahan tingkah laku pelajar
ii. Menentukan pencapaian pelajar dalam pembelajaran yang tertentu.
iii. Menempatkan pelajar dalam kumpulan yang sesuai mengikut keputusan ujian.
iv. Menggalakkan pelajar mengulangkaji pelajaran.
v. melatih pelajar dalam persediaan peperiksaan awam pada masa akan datang.

II. Pentaksiran

a. Pengertian
i. Menurut Mokhtar Ismail (1995), pentaksiran dapat diertikan sebagai langkah untuk menentukan sesuatu tahap sejauh mana seseorang mempunyai sifat tertentu.
ii. Pentaksiran juga merupakan satu proses atau sistem bagi menentukan nilai kuantitatif sesuatu benda, perkara atau keadaan.
iii. Nilai kuantitatif ini dinyatakan dalam bentuk unit angka yang tetap dengan menggunakan alat pengukuran yang berkaitan.
iv. Pentaksiran digunakan untuk menetukan pencapaian dan kedudukan seseorang murid.

b. Tujuan
i. Menentukan tahap pencapaian dan kedudukan murid.
ii. Membuat perbandingan pencapaian kedudukan di antara murid dalam mata pelajaran yang tertentu ataupun keseluruhan pencapaian akademik.
iii. Sebagai pengelasan dan menempatkan pelajar dalam jurusan kurikulum yang sesuai.
iv. Sebagai rujukan kriteria bagi pihak yang berkenaan untuk tujuan tertentu.

III. Penilaian

a. Pengertian
i. Buku Education Evaluation and Decision Making disunting oleh D. Stufflebeam.
 Penilaian dapat ditakrifkan sebagai satu proses menentukan, mendapatkan dan memberikan maklumat yang berguna untuk membuat pertimbangan mengenai tindakan selanjutnya.
ii. Konteks pendidikan
 Suatu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang strategi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisa dan keputusan bagi tujuan mengambil tindakan yang sewajarnya.
iii. Prosedur penilaian dilaksanakan dalam lima peringkat iaitu :

Peringkat Persediaan Ujian
Peringkat Pentadbiran Ujian
Peringkat Pemeriksaan Dan Pengukuran
Peringkat Analisis
Peringkat Tindakan


b. Tujuan
i. Memberi maklumat mengenai pencapaian pelajar selepas aktiviti pengajaran dan pembelajaran
ii. Menentukan kekuatan dan kelemahan pelajar dalam pelajaran sesuatu kemahiran supaya merancang aktiviti pengayaan dan pemulihan.
iii. Menentuka kesan pengajaran guru yang berkesan
iv. Menentukan pencapaian objektif pelajaran yang ditetapkan.
v. Merekod keputusan-keputusan penilaian dalam rekod.
vi. Menetukan keberkesanan pelaksanaan program KBSR.